Yrityksestä

Road Machine Oy on vuodesta 1998 lähtien toiminut maahantuontiyritys, joka on keskittynyt erilaisiin ajoneuvoharrastukseen liittyviin tuotteisiin. Kelpuutamme valikoimiimme vain sellaiset tuotteet, jotka edustavat alansa ehdotonta huippua. Tällä hetkellä valikoimissamme ovat amerikkalaiset AMSOIL täyssynteettiset öljyt ja polttoaineen lisäaineet,  australialaiset AEROFLOW AN-liittimet, punosletkut jne., sekä englantilainen TECHNO-WELD alumiinin kaasuhitsausmenetelmä.

Myymme sekä jälleenmyyjien kautta että myös suoraan kuluttajille. Neuvomme mielellämme tuotteita koskevissa kysymyksissä, niin sähköpostitse kuin puhelimitsekin.

Omasta taustastani

Olen koulutukseltani koneinsinööri, mikä antaa hyvän pohjan omaksua uutta tekniikkaa, ja ymmärtää tuotteiden vaikutusmekanismit. Minulle on kunnia-asia, että tiedän mistä puhun. Asiakkaan on voitava luottaa myyjän asiantuntemukseen. Mainittakoon vielä, että hengailin 80-luvulla hyvin “inspiroivassa” ympäristössä, eli isäni Kymen Diesel -nimisessä moottorikoneistamossa, jossa autot ja alan menetelmät tulivat tutuksi. Itse olen harrastanut ensin mopoja, sittemmin amerikanautoja ja veneitä

1991-1993 rakentamani Hariscoop 19′ vauhtivene “vesistöjen Vette”. Chevy 350 cid + Mercuiser Aplha One. Esittely V8-magazine 8/1993.
1996-1998 rakentamani AC Cobra kopio. Se perustuu 1979 Chevrolet Malibuun, ja oli Suomen ensimmäinen V8-Cobra. Sen esittely löytyy V8- Magazinesta 5/1999. Siirry tästä rakentelupäiväkirjaan Jyrki’s Cobra Site -sivulle

 

Kymmenen vuoden aikana rakentamani 1946 Buick Roadmaster Sedanet kustom esiteltiin V8-Magazinessa 10/2009. Siirry tästä rakentelupäiväkirjaan Jyrki’s Buick Site -sivulle

Yrityksen historiaa

1993: Perustin yrityksen nimeltä Oy Marine Liberty Industries Ltd , tarkoituksenani ryhtyä venealan bisnekseen, mutta syvästä lamasta johtuen se jäi pöytälaatikkoon.

1995: Kokeilin omaa tuotekehitystä. Lempiprojektini oli kehittää äänenvaimentimia. Eräs malli oli mukana V8-Magazinen vertailussa, jota olin järjestämässä. Se toimi hyvin asennettuna heti pakosarjan kollektorin perään, mutta ei toiminutkaan niin hyvin asennettuna putkiston takapäähän kuten testissä! Toisena projektina teetin Ruotsissa 25 kpl sarjan bensanpaine-regulaattoreita kaasutinmoottoreille (katso oheinen sivu), joista melkein kaikki myytiinkin. Se oli nk. offshoot leipätyössä sunnittelemastani anestesiakoneen osasta. Ymmärsin kuitenkin, että valmistumäärät tulisivat olemaan niin pienet, että kustannukset jäisivät liian suuriksi. Muutenkin tulevaisuus olisi ruiskumoottorien. Suunnitelmissa oli myös “öljyakku”, joka vapauttaisi paineella öjyä moottorin öljynkiertoon startatessa. Tämä siksi että tutkimusten mukaan 90% kulumisesta tapahtuu käynnistyksessä. En löytänyt keksinnölle rahoittajaa, eikä tällainen vekotin ole laatuöljyillä tarpeenkaan. Tästä lannistuneena päätin jättää tuotekehityksen.

1997: Uusi liikeidea kirkastui, kun amerikkalainen Summit-postimyyntijätti ei suostunut lähettämään haluamiani Tech Line -pinnoitteita lentopostina. Päätin ryhtyä niiden maahantuojaksi, ja ensimmäinen erä saapui samana vuonna. Kokeilin pinnoitteita juuri rakentamani AC Cobran moottoriin ja pakosarjoihin.

1998: Myynti alkoi vuoden alussa, ja kesällä 1998 mukaan astuivat Red Line voiteluaineet. Water Wetter oli ensimmäinen hittituote.

1999: Tuotevalikoima kasvoi Techno-Weld alumiinin kaasuhitsauspuikoilla, joita myimme pitkään pelkästään postimyyntinä. Niiden ansiosta moni harrastaja saa tehtyä itse pieniä alumiinikorjauksia. Saman vuoden keväällä avautuivat firman verkkosivut.

2004: Yrityksen nimeksi vaihtui Road Machine Oy, joka paremmin vastaa nykyistä liiketoimintaa.

2005: Jätin päätyöni ja ryhdyin päätoimiseksi yrittäjäksi. Suosittelen lämpimästi – minulle tämä on ainoa tapa elää!

2009: Oli aika keskittyä Red Line brändiin, ja Tech Line -pinnoiteliiketoiminta myytiin kokonaisuudessaan Martelius-Exhaust Oy:lle. Heidän omasta pakosarjatuotannostaan on sen verran synergiaetua, että pinnoitustoiminta on kannattavaa näinkin pienessä maassa.

2011: Liikevaihto on viisinkertaistunut siitä, kun ryhdyin päätoimiseksi yrittäjäksi.

2013: Lisäsimme valikoimiin australialaisen Aeroflow:n tuotteet: AN-liittimiä, teräspunosletkuja, ja billet-osia

2014: Lisäsimme valikoimiin amerikkalaisen Evapo-Rust ruosteenpoistoaineen (poistui valikoimista Brexitin myötä).

2016: Suurin asiakkaamme kaappasi meiltä Red Line -edustuksen, kiristämällä valmistajaa. Pitkällisten neuvottelujen jälkeen solmimme sopimuksen toisen amerikkalaisen huippumerkin, AMSOIL, kanssa. Amsoilin valikoima voiteluaineissa ja lisäaineissa on erittäin kattava, ja öljyjä on paria kolmea hintaluokkaa. Me keskitymme niihin parhaisiin (ja kalleimpiin).

2017: Avasimme verkkokaupan, joka on välttämätön etenkin Aeroflow-tuotelinjan myynnissä.

Terveisin,

Jyrki Pykäri
jyrki.pykari (at) roadmachine.fi
040-567 8924